Waarom een nieuwe arbeidsmatige dagbesteding in deze vorm?

Het behalen van grote doelen door op een andere manier naar de maatschappij te kijken

Het gebouw van Novalis aan de Industrieweg 9c in Vught is uitermate geschikt om een combinatie te maken van verschillende soorten arbeidsmatige dagbesteding waardoor er voor de deelnemers betere ontwikkelingsmogelijkheden zijn. Daarnaast worden er in het gebouw nog steeds kantoor-, vergader- en trainingsruimten verhuurd waarbij de deelnemers van de horeca en facilitaire arbeidsmatige dagbesteding ook actief zullen zijn. Door op deze manier te werken ontstaat er een natuurlijke verbinding met, en participatie in, de samenleving. Via talentontwikkeling naar werk carrière. Dit allemaal onder het motto “ontmoeten en verbinden met de samenleving”.

Is er behoefte?

In het algemeen is er een grote behoefte aan plaatsen voor arbeidsmatige dagbesteding. In de Trendanalyse verstandelijk gehandicapten zorg van de overheid tot 2020 ( bron )is dit ook zichtbaar. De veranderingen in de WIZ zorgen voor een scheiding van wonen, zorg en arbeidsmatige dagbesteding. Deze componenten kunnen nu separaat worden ingekocht om betrokkenen zo veel mogelijk eigen regie te geven. Daarnaast zijn veel taken als begeleiding en arbeidsmatige dagbesteding naar gemeenten overgeheveld waardoor arbeidsmatige dagbesteding een lokale/regionale aangelegenheid is geworden in plaats van alleen iets wat binnen grote zorginstellingen plaatsvindt.

Vanuit het bijzonder onderwijs zoals de VSO en Mytyl scholen in de regio is er een grote behoefte aan arbeidsmatige dagbestedingsplaatsen waar de uitstroom van deze scholen naar toe kan. Als voorbeeld is er de VSO school in Rosmalen die ook horeca in hun opleiding aanbiedt en zoekt hiervoor arbeidsmatige dagbestedingsplaatsen. De instroom bij deze scholen groeit enorm en dus zal er in de toekomst een groeiende behoefte zijn. De huidige arbeidsmatige dagbestedingsmogelijkheden zitten over het algemeen vol, draaien meer dan 100% of voldoen niet meer aan de huidige behoefte.

Na herindicatie komen ook steeds meer mensen in aanmerking voor een indicatie arbeidsmatige dagbesteding. Een werk carrière voor mensen met een licht verstandelijke beperking, die nu tussen wal en schip vallen, speelt perfect in op de vraag van de maatschappij. De Theaterwerkplaats, horeca en facilitaire arbeidsmatige dagbesteding die via talentontwikkeling tot een werk carrière leidt voorziet dus in een behoefte.

De samenwerking met 's Heeren Loo

Met Stichting ‘s Heeren Loo zorggroep, de grootste zorginstelling voor mensen met een verstandelijke beperking in Nederland, zijn wij een intentie tot samenwerking aangegaan waarbij ‘s Heeren Loo als zorgaanbieder de arbeidsmatige dagbesteding voor horeca en facilitaire volledig voor haar rekening nemen alsmede de echte zorgtaken. ‘s Heeren Loo neemt hierin hun expertise op dit gebied mee en vanzelfsprekend ook hun kennis en kunde op het gebied van de zorg.
Daarnaast biedt ‘s Heeren Loo ook haar diensten aan op het gebied van kwaliteitsborging, ECD ( elektronisch cliënten dossier ) en mogelijk overige diensten. Door deze samenwerking ontstaat er een prachtige combinatie van facilitair, wat veel ontwikkelingsmogelijkheden en borging van de werk carrière, zowel intern als extern, voor de deelnemers biedt.